Annons:
EtiketterSkadliga väsen och energierskydd
Läst 67 ggr
Mandra
5/13/23, 11:40 AM

Flaskträd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På min baksida har jag ett flaskträd.
Enligt legenderna så fångar man skadliga väsen med dem. De fångas i flaskorna. Det fungerar som ett skydd således.
Om trädet hummar när man går förbi är det ett skadligt väsen i någon flaska.

Annons:
M
5/13/23, 11:44 AM
#1

Oj, det har jag aldrig hört talas om! Så intressant. Tack för att du delade, ska överväga att skapa ett sådant själv i trädgården. Hur gör jag sen om något skadligt väsen fastnar i en flaska?

Mandra
5/13/23, 11:55 AM
#2

#1: jag brukar inte göra någonting. :)

Mandra
5/13/23, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#0: jag gjorde flaskträdet av ett litet dött fruktträd. skalade bort all bark…tog 2 veckor. :)
sen tog vi vanliga tomma glasflaskor som barnbarnen och jag målade med flaskfärg.
färgen tål inte kyla, så flaskorna måste gå in på vintern.

Mandra
5/14/23, 7:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Flaskträdets ursprung
Kan spåras tillbaka till Afrika De flesta tror att flaskträd fick sina rötter i Kongoområdet i Afrika på 900-talet e.Kr. och att bruket fördes över av slavar som hängde blå flaskor från träd och hyddor som talismaner för att avvärja onda andar . Men efter omfattande forskning, tror man nu att flaskträd och deras kunskap går tillbaka mycket längre i tiden och har sitt ursprung längre norrut. Man tror också att tron som omger dem anammades av de flesta antika kulturer, inklusive europeiska.

Även om glas tillverkades medvetet så tidigt som 3500 f.Kr. i norra Afrika började ihåliga glasflaskor dyka upp runt 1600 f.Kr. i Egypten och Mesopotamien. Klart glas uppfanns i Alexandria runt 100 e.Kr.

Berättelser började cirkulera om att andar kunde leva i flaskor – förmodligen från när folk hörde ljud orsakade av vind som blåste över flasköppningar.

Man tror att andarna bländas av färgerna på flaskorna i solen. När de väl kommer in i flaskan kan de inte hitta ut, ungefär som flugor. Legenden berättade att tomma glasflaskor som placerades utanför hemmet kunde "fånga" kringvandrande (vanligtvis onda) andar på natten, och anden skulle förstöras nästa dag i solskenet.

Blått är ett favoritval bland flaskträdälskare. Många tror att blå flaskor också innehåller en del läkande egenskaper. Oavsett vilken färg du väljer på ditt flaskträd, vet att det kommer från en lång och stolt tradition av att fånga och hålla dåliga saker - inklusive the Blues - borta.

Helst ska flaskorna vara koboltblå, då det sägs att andarna tycker om och dras till den färgen.

Mandra
5/14/23, 7:41 AM
#5

Alltid när man läser om sånt som ska skydda mot eller rensa bort skadliga väsen - så måste man ställa sig frågan: Fungerar det här?

Så nu ställer jag denna fråga till er:

Tror ni att detta fungerar?

JRSN
5/14/23, 4:11 PM
#6

#5: Ingen aning om det fungerar men berättelserna om 'anden i lampan' tyder på att andar (demoner) faktiskt kan fångas in av slutna kärl. När/om anden sedan släpps ut igen så är den förnöjd och kan erbjuda tre önskningar till befriaren. Anden, som kan styra materien, har därigenom makt att infria önskningarna.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Mandra
5/15/23, 12:07 PM
#7

#6: fast när det gäller anden i lampan…tror du inte att det är någon som medvetet placerat den där?

Mandra
5/15/23, 12:10 PM
#8

#6: förr i tiden så fanns sk kloka gubbar och gummor i Norden…de använde an teknik för att fjättra skadliga väsen som gick ut på att de "satte" dom i ett träd (kallades för att sätta dom)…dvs dom placerade dem i träd där de sen satt fast.

det här vet jag stämmer…för vi hittade ett sånt väsen en gång…en mara.
kan berätta om det sen.

JRSN
5/15/23, 4:34 PM
#9

#7: Så kan det ju vara. Men vet inte vad syftet skulle vara. Jag hör ibland om att andar 'fastnar' på vissa ställen. Sist var det i en grotta i den uttorkade floden Eufrat. Man lär skall ha hört tjuten från de 'fallna änglarna' nere i grottan. Otäck berättelse, kanske sann.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Mandra
5/15/23, 4:59 PM
#10

#9: syftet med vad?

JRSN
5/15/23, 5:31 PM
#11

#10: Syftet med att fånga in väsen i flaskor etc.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Mandra
5/16/23, 10:40 AM
#12

#11: ja syftet är väl att skydda sig från dom, säger de traditioner som gör detta.

själv tror jag inte att det fungerar.

Upp till toppen
Annons: