Koranbränningar
Vad tycker ni om koranbränningar?
Rent generellt. I övrigt?
Ärligt talat tycker jag det är löjligt men det beror nog på om man har en tro eller inte.
Det är värre när de bränner ner heliga platser och förstör, oavsett vilken religion eller värds arv det är.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

#1: kan du utveckla detta med att du tycker det är löjligt?
och varför är det värre när de bränner ner heliga platser?
låter som du sätter det ekonomiska värdet främst?
#2. Böcker finns det många av och det trycks nya hela tiden.
Monument och annat skyddat kan visserligen byggas upp igen men många gånger är de förstörda för alltid.
Tänker inte på det ekonomiska över huvud taget.

#3: det du säger har faktiskt med ekonomi att göra…du talar om materia…materia = pengar
Jag tycker det här är så kränkande och nedrigt respektlöst att vi i Sverige tillåter Koranbränningar för hur det är så bränner man en Religiös symbol som för människor är viktigt och oavsett tro Muslimskt eller något helt annat så har vi en religionsfrihet i vårt land och vi behöver inte förstå varandra vi behöver inte ens hålla med men vi måste ha öppenhet och respekt för den väg vi valt att vandra oavsett vi gillar läget eller inte.
Det här heter yttrandefrihet men det handlar ju i verkligheten om att kränka Muslimer där blir jag arg även om jag själv inte förstår Muslimer alla gånger men så länge människor lever i fred och frihet med sin tro så ställer jag upp på dom.
Vi har en sån bred utveckling sen en tid med det här NATO bland annat och varför provocera när vi är i ett säkerhetsläge som vi är så varför Kammarrätten slagit fast att det är ok med Koranbränningar det övergår hela mitt förstånd.
Dom ser helt bort från Säpos råd om hoten med terrorism mot vårt land det är som dom är dumma i huvudet enkelt uttryckt sagt och så här ska det inte vara dom ska sätta stopp för Koranbränningar och Bibeln eller Torah det spelar ingen roll vilken helig skrift det rör ge fan.

#1: tycker det är väldigt märkligt att du inte förstår att Koranen är helig för muslimer.
det är ju faktiskt att skända islam.
själv tycker jag definitivt inte att man ska bränna Koranen!
det står lite olika i media om de hade tillstånd till att bränna den, den här gången. vissa säger det, men det stämmer nog inte…man hade det första gången det hände, i Norrköping…men inte nu…man hade tillstånd att demonstrera mot Koranen, inte att bränna den.

#5: håller helt med dig!
"Kammarrätten slagit fast att det är ok med Koranbränningar." Har dom verkligen gjort det? Det är ju förfärligt.
#6: Menar du på allvar att Tarotstollan har skändat Islam ? vart har hon gjort det och jag vill verkligen få ett svar för det är det sista som Tarotstollan skulle göra hon är den snällaste finaste så tänk inte ens tanken ❤️

#8: hon tycker det är ok att bränna Koranen…hon säger ju det själv…tänker sig väl kanske inte för.
#8. Jag har inte sagt att det är ok att bränna Koranen men de som bränner Bibeln blir det inte lika mycket hallåballoa om.
Jag tycker bara att en gubbe som bränner en bok bara visar på hur dum i huvudet han personligen är, det var allt jag menade.
#9: Ok så upplevde inte jag inlägget när jag läste men det är väl så vi läser och tar emot olika.
Det här har jag bara väntat på likaså att Bibeln och Torahn ska dras in i bränningarna. Inser dom inte vilka enorma provokationer det här innebär och ökad säkerhetsrisk där oskyldiga människor dras in när terrorhoten ökar.
Polisen borde använda sin egen yttrandefrihet och bränna ansökningarna men då åker dom väl dit på nåt olagligt det ser kammarrätten till. Nej fy det här måste upphöra.
- Redigerat 2023-07-05 15:19 av [The Wolf.]

#10: och varför blir det inte lika mkt hallå om någon bränner bibeln tror du? faktiskt inte så svårt att förstå. :)

#12: det ingår väl ändå inte i yttrandefriheten att man får bränna religiösa böcker. det måste ju vara ett missförstånd.
#13 Egentligen är det inte så konstigt med tanke på hur olika mentalitet alla länder har det ser vi när vi reser i världen och jag tycker det är både spännande och en upplevelse att möta människor i olika kulturer en del mer heta än andra vi har kort och gott olika mentalitet beroende på vart vi kommer från.
#14 Nä det är det inte och läs om mitt svar ovan så skriver jag att det inte är yttrandefrihet tvärtom jag anser det vara kränkande sen det här med att polisen borde använda sin egen yttrandefrihet och bränna ansökningarna men då åker dom väl dit på nåt olagligt det ser kammarrätten till det skriver jag på ren jävulskap eftersom lagen är så sned och vilsen när det kommer till att ha rätten att utöva sin tro.
Sen kan jag önska att Muslimerna kunde ta det här med ro och inte göda irritationen som råder över världen och bara vara i sin tro sin religion det skulle vara det absolut starkaste vapen dom har för bryr dom sig inte så avtar sånt här och Koranbränningar upphör om det inte får mer ammunition att fortsätta.
Mandra, tänk dig oss som Shamaner om vi vore en väldigt stor grupp i väst och någon bränner trumman som hån och hat mot oss och lägger in symboler som är kränkande så som bacon i Koranen jag skulle personligen känna att gjorde man så mot mig så skulle jag inte bry mig jag skulle inte ge ammunition jag lever mitt liv som shaman och oavsett vilken väg vi valt att vandra så ska vi alla ha den rätten men vi får inte låta oss provoceras det är ett avstånd vi måste ta och bara leva som vi är kallade att leva i anden och så önskar jag verkligen att även Muslimer tänker men där finns saker jag inte förstår och en helt annan mentalitet än den vi har i Sverige.
Högsta önskan är frid och fred mellan alla religioner och folkgrupper det vore det absolut yttersta fina men så ser inte världen ut och här tänker jag att oavsett vi är Shamaner, Kristna eller Muslimer tänk om vi kunde ta varandra i hand och bara acceptera att vi har olika vägar att gå och vi behöver inte ens förstå varandra men vi måste respektera varandras val så att bränna en Koran eller en Trumma för oss Shamaner ingen av oss borde bry oss för ju mindre vi bryr oss ju mindre konflikt skapas och där måste vi börja.

#15: nej jag skulle inte bry mig om de brände en trumma.
men samerna gjorde det en gång i tiden. men då ingick det i ett försök att utplåna både samernas tro och kultur.

#0: en jäkla bra artikel av jonas gardell…jag håller helt med.
#17: Gardell är så enormt tänkvärd i så mycket. Han kan verkligen sätta ord på precis allt en väldigt djup man som har så mycket att dela med sig av 😎

#18: yes.
#16: Det är tragisk läsning som jag läst många gånger och kommer att läsa igen för att påminna mig om hur deras liv var och är än idag Jag kan omöjligt förstå hur man vill utrota Samer dom mest fantastiska människor precis som alla andra ursprungsfolk världen över som jag rest till jag bara älskar dom här människorna dom har så in i vassen mycket att ge.
Jag har haft förmånen att genom välgörenhetsarbete komma speciellt Navajos nära så nära så jag till och med har en egen familj där borta och haft flera genom åren som sen gått bort fast jag inte alls är släkt med dom så tillhör jag deras familj och klan det är den absolut finaste utmärkelsen och erkännandet jag någonsin fått dom är min familj dom är mitt liv dom är min samhörighet ❤️
#4: handlar inte om ekonomi..utan ett världsarv
Det finns krafter i Sverige som uppenbarligen VILL skapa irritation och protester, därför bränns Koraner. Ingen eldar upp Koraner på grund av bokens innehåll eller budskap, eller för någon motvilja mot religionen som sådan. Någon därute vill ha upplopp och skapa motsättningar mellan folkgrupper. De vill bryta ner Sverige som nation och försvaga dess värderingar och traditioner. Det är Sverige som är under attack, inte Islam eller dess representanter. Muslimer är endast 'tacksamma redskap' på grund av deras känslomässiga lättretlighet i trosfrågor.
Rent tekniskt anser jag att brännande av böcker (vilken bok som helst) på offentlig plats bör leda till förseelsen 'förargelseväckande beteende'.
Lagen, brottsbalken 16 kap, innehåller enbart följande mening om brottet:
"Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter."
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/

#22: du kan faktiskt ha helt rätt här - att det är Sverige som är under attack.
tack för den infallsvinkeln (som jag borde ha sett själv hihi).
#23: Det är nog ett rätt vanligt koncept, tyvärr. Statens (underrättelsetjänsters) sätt att smidigt lösa problem (tror de själva i alla fall).
……………………………………

#24: jag tror nog mer på något skadligt från Den andra världen.
#25: Ja, det kan förstås vara dessa båda faktorer i kombination också.
……………………………………

#26: ja det tror jag.
Ni är inne på helt rätt spår absolut vill man skada Sverige och experterna har uttalat sig om det några gånger så som exempel att Ryssland kan ligga bakom bränningarna det finns tydligen inga bevis so far men dom har inne på att störa saker som Nato inträdet och sänka vårt land det är Rysslands agenda med alla länder inte bara oss.
Tyvärr blir Muslimerna indragna i det här dom har så annorlunda kulturer och förstår inte våran yttrandefrihet eftersom dom lever i såna diktaturer i sina länder medan dom muslimer som bor i Sverige har mer förståelse och det där vet exempelvis aktörer som Ryssland om så att skapa motsättningar är ett bra sätt för dom att skapa oreda och mer hot om terror mot vårt land och vi som haft det så lugnt och bra visst brott och elände har alltid funnits och kommer alltid att göra men vi har en öppenhet mot andra kulturer och även läggningar tänker nu på Pride som precis vart och det här är något vi ska vara stolta över att vi har och vi ska göra allt i vår makt att människor får vara som dom är oavsett det gäller religioner eller sexuell läggning.
Här får vi hoppas att våran regering är så pass stark så den inte ger vika för krav som dom 57 muslimska länder OCI kan ställa på oss att vi inte låter oss ge vika för den yttrandefrihet och demokrati som vi har och det är nu vi verkligen ser vilket fritt land vi är när såna här motsättningar och påverkanskampanjer uppstår så här måste vi verkligen värna om det Sverige vi har och har haft att det ska få fortsätta vara ett fritt land för alla att kunna vistas i.
För säkerhetsskull så inga missförstånd uppstår att bränna heliga skrifter det är för mig inte yttrandefrihet sen får lagen säga vad den vill om saken men det är att gå för långt för vi har ju religionsfrihet i landet och vi måste respektera varandras val av religion oavsett vi håller med eller inte så får man inte kränka människor på det här viset.
Jag förstår inte alla religioner det finns många som jag har starka synpunkter på som är rent av farliga som hjärntvättar till våld med mera och att föra diskussion är en sak men förnedra andra människors val det är en helt annan men dom som utför bränningarna av heliga skrifter dom har helt andra agendor och är anlitade av aktörer som vill skada länder och det här måste vi på alla vis komma tillrätta med.
Det här är egentligen inget nytt det satte igång redan efter 11 September i USA nån Pastor i en liten församling skapade uppmärksamhet genom koranbränningar och i skrivande stund letar jag efter länken där jag läste om det här men kommer bara in på sidor som jag inte känner förtroende för och jag har för mig att jag läste det här på SVT men det kan ha vart Expressen eller Aftonbladet hur som dom visade hur det här startade och hittar jag inlägget så kopierar jag in det men förhoppningsvis har ni själva redan läst det för det var bara någon vecka eller två sedan det publicerades.
Det viktigaste i det här är att varken Sverige eller Muslimer är problemet, problemet är andra aktörer som manar till våld som vill skapa krig som vill ta över hela världen och göra den till sin Sovjetiska diktatur och här stinker det Putin lång väg men en dag kommer Putin att åka ner många pinnhål det kommer att göra förbannat ont för honom men hela världen är medveten om honom så även Muslimerna så en dag åker han dit och det med besked.