Skadliga väsen och energier iFokus

Skadliga väsen och energier

Läst 134 ggr
Mandra
0

Lära om själen?

Jag undrar om ni skulle vilja lära er hur själen är uppbyggd?

• Redigerat 2023-08-27 18:18 av Mandra
Tarotstollan
1

Ja!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

JRSN
1

#0: Tack för erbjudandet. Men jag har en väldigt specifik uppfattning om själens olika aspekter. Tror därför jag är obildbar i det avseendet. 😊

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Mandra
1

#2: du kan ju försöka :)

Mandra
1

jag har byggt upp en egen själslära; Mandras själslära.
den består av fler delar; västerländsk psykologi, kahuna magi och massvis med praktisk erfarenhet av shamanskt själsarbete.
tog många år att bygga upp denna själslära.

JRSN
1

#4: En fråga då. Kan det finnas fler än en själslära? Behöver man inte anta att själens konstitution är universell för alla tillvarons väsen? Finns det inte åtminstone en grov konsensus som de flesta, shamaner och andra, kan skriva under på?

……………………………………

Rajia
1

Ja, gärna!

Mandra
1

#6: det är alltid bra att känna till andras tro/åsikter om själen…man måste ju våga säga emot sig själv, så börja med att läs på Wiki:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4l

Mandra
1

#5: jo man måste utgå ifrån att den är samma, åtminstone för samma väsen, dvs alla människor har en likadan själ.

du frågar för du vill inte lära eftersom du är 100% säker på att din teori är riktig. :)

man får ALDRIG vara så säker att man inte kan utvecklas.

JRSN
1

#8: Det stämmer, SÅ säker på något bör man aldrig vara.

……………………………………

JRSN
1

#7: Wikipedia talar mest om psyke och soma och räknar upp olika sinnesförmågor. Det enda som jag menar är någorlunda i närheten av 'själen' är begreppet 'perception', då i betydelsen varseblivande.

……………………………………

Mandra
0

#10: då har vi nog väldigt olika uppfattning.

dessutom: psyke och själ betyder egentligen samma sak

JRSN
2

#11: Ursäkta, men jag måste nog protestera en smula där. Det finns som exempel en psykisk värld, den psykedeliska världen om man vill. Den har samma 'status' som den fysiska världen, även om den är helt annorlunda. Man brukar säga att ett väsen 'har' en själ, att det är 'besjälat'. Men väsen finns ju även i den psykiska världen och även de är besjälade. Själen kan inte vara av samma natur som psyket.

……………………………………

Mandra
0

#12: så här säger dom på Wiki:
Själ eller psyke är de mentala förmågorna hos en levande varelse: förnuft, karaktär, känsla, medvetande, minne, perception, tänkande et cetera.

Och:
Psyke (av grekiskans ψυχή psȳchē, 'själ', 'liv') är ett psykologiskt begrepp och en sammanfattande benämning som betecknar en individs själ eller medvetande samt företeelser såsom upplevelser och beteenden.

Således sprunget ur det grekiska ordet psȳchē, betyder 'själ', 'liv.

Det vad var jag menade.

JRSN
0

#13: Aah! Det välrenommerade Wikipedia, då MÅSTE ju uppgifterna vara korrekta och fullkomligt gå på djupet! 😂

……………………………………

Mandra
0

#14: var så lagom rolig du.

så här står det i SAOL:

psyke = själ, själsläggning, själsliv

själ = inte en människa

sen har jag faktiskt inte talat mina definitioner än…jag brukar bara tycka att man ska känna till rent allmänna också.

Mandra
1

#14: gå och läs i den här tråden, så att du hänger med sen när jag börjar gå in på mina def. :)

https://skadligavsenochenergier.fria.ifokus.se/discussion/1568503/kanuna-magins-tio-huvuddelar

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
JRSN
0

#15: Det är alltid ett problem med ord och ords definitioner. Jag kan förstå att uppslagsverk och människors allmänna uppfattningar jämställer psyke och själ. Jag kan personligen tycka att detta är ett problem eftersom man missar den 'entitet' som jag, lite enfaldigt, trodde var synonymt med det tidlösa och oförstörbara begrepp som ger alla väsen dess livskraft och gudomliga gnista. Tänkte att begreppet 'själ' var en allmänt accepterad term för detta odödliga.

……………………………………

Mandra
0

#17: ja för många är det nog det, men det är inte korrekt.
själen är inte det odödliga.
(inte psyket heller)

JRSN
1

#18: Så du tror inte på en odödlig själ/ande/enhet?

……………………………………

Mandra
0

#19: jo det gör jag…men det är inte själen
vi består av kropp, själ och ande…det är anden som är odödlig och livsgnistan (gudsgnistan om man vill det.

JRSN
1

#20: Ok, men det är ju bara ordval. Du kallar det för ANDE men om jag byter till ett annat forum så är det säkert någon där som kallar samma sak för spirit, själ, gudsgnista eller vad som helst. Det hela blir lite fånigt faktiskt, varför är det just du som bestämmer vad något skall kallas? Ja, kanske för att det här råkar vara din sida, må så vara.

……………………………………

Mandra
0

#4: se vad jag skrev i #4
där står att jag byggt upp/skapat en egen själslära

om jag nu har skapat den - VEM ska bestämma över den?

JRSN
1

#22: Absolut, du bestämmer över din skapelse. Saknar bara en smula ödmjukhet (vilket du iofs nämnde du inte hade) med ordalydelser som 'enligt min modell', 'utifrån min teori' etc. Du kan upplevas som lite kategorisk. Men kör på! 😊

……………………………………

Mandra
0

#23: jag tycker det är jobbigare med folk som inte vet vad de pratar om…det tycks inte du göra
och det här är väl heller ingen diskussionstråd
vill du diskutera vad själen är för du göra det i egen tråd, tack.

• Redigerat 2023-08-26 10:23 av Mandra
JRSN
0

#24: Ok, ha en fin dag!

……………………………………

Mandra
0
iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord