Ande, själ och kropp
Alla levande väsen i fysisk kropp består av ande, själ och fysisk kropp. En del tror att ande och själ är samma sak – men så är inte fallet. Så jag tänkte reda ut begreppen lite.
Kroppar
Låt oss först konstatera att alla består av energi, men av lite olika energi som har olika densitet. Densitet är ett mått på ”volymmassa”. (Volymmassa är jämförbart med vikt.)
Ande = andlig energi, som är jämförbart med rent ljus. Ljus har inte någon vilomassa, så slutsatsen blir att ljus inte väger något i traditionell mening. Men det har en form av massa som är knuten till rörelse. Och det ”ljus” som Anden består av rör sig konstant, så en viss massa har det, d.v.s. en kropp.
Själ = själslig energi. Densitet inte möjlig att uppskatta egentligen, men den är betydligt lägre än den fysiska kroppens. Ju högre densitet – desto tyngre och mer kompakt är energin.
Fysisk kropp = fysisk energi. Skiftar lite, men minst 998, skulle jag tro (vattens densitet).
För att vi lättare ska förstå vad vi pratar om är det enklare att säga att de har en kropp; andlig kropp, själslig kropp och fysisk kropp.
Forts följ
Jag läser vad du skriver men förstår inte skillnad mellan ande och själ så som du definierar den. Att ande har andlig energi och själ själslig energi säger inte så mycket tycker jag. 🤔
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

#1: deras energi har olika densitet….vilket gör att en Ande kan vistas I en själ (och gör det alltid också)…tvärtom går inte
båda 2 måste vistas i ett levande väsen i fysisk kropp.

#1: kommer forts på texten också

Kropparna och världarna
Nedan ser ni de olika kropparna placerade i de olika världarna; Källan/Ljuset, den själsliga världen och den fysiska världen. Anden hör hemma/springer ur Källan/Ljuset (gult fält på bilden), själen hör hemma i den själsliga världen som är uppbyggd av själslig materia (det som oftast kallas för andevärlden, den andra sidan och liknande) (blått fält på bilden), den fysiska kroppen hör hemma i de fysiska världarna och är uppbyggd av samma materia som dessa (planeten på bilden).
Det är alltså inte korrekt att kalla själsvärlden för andevärlden, därför att det vistas inga andar (ande) där, utan själar. Av samma skäl borde det heta hjälpsjälar, inte hjälpandar.
Vad som är viktigt att veta här är att Anden är sprungen ur Källan – men i själva Källan existerar inga enskilda ”andar”, utan allting är bara ett stort hav av flytande energi. Det är först när ett väsen skapas från start för att påbörja en reinkarnationscykel – som en liten gnista av Källan lösgörs och går in i en själslig kropp.
Inget väsen kan existera utan denna lilla gnista, av Källan/Ljuset, d.v.s. Anden -vare sig det är fysiskt eller enbart själsligt. Denna gnista är Anden. Den utgör själva livsgnistan i varje väsen. (Jag har bara satt dit gnistorna i Källan på bilden, för åskådlighetens skull.)

#4: Andlig utveckling
Jag nämnde att det inte är riktigt korrekt att säga ”andevärlden” eller ”hjälpandar” – men däremot är det helt korrekt att säga ”andlig utveckling” – därför att det är Anden som ska utvecklas (inte själen).
För att Anden ska kunna utvecklas måste den frigöra sig från Källan och vistas i den själsliga och den fysiska världen. Och för att den ska kunna vistas i dessa världar behöver den en själslig kropp, själen, i den själsliga värden och ytterligare en kropp, den fysiska, för att kunna vistas i den fysiska världen. På så sätt kan man säga att de olika kropparna fungerar som ”fordon” för Anden när den ska vistas i de andra världarna.
Anden måste lösgöra sig från Källan/Ljuset (gult fält) när den ska påbörja en ny inkarnationscykel och därmed bildas ett väsen. För att kunna existera i den själsliga världen (blått fält) måste den ”klä på sig” en själslig kropp (i grått), för att kunna vistas i den fysiska världen, måste den ”klä på sig” ytterligare en kropp, den fysiska (i rosa).
Under en inkarnationscykel växlar ett väsen mellan att vistas i den fysiska världen och den själsliga. När ett väsen med fysisk kropp dör, så går det tillbaka till det blå fältet/den själsliga världen – inte till det gula/Källan. Ett väsen/Anden återgår inte till Källan förrän en fullständig inkarnationscykel är fullbordad. Så cykeln födelse, liv, död och återfödelse hos ett väsen är ett växlande mellan den fysiska världen och den själsliga. Enda tills Anden är fullständigt Upplyst. Då först kan den återgå till Källan/Ljuset.
Fysiska kroppen = dödlig och dör mellan varje fysiskt liv. Det skapas en ny fysisk kropp vid varje återfödelse.
Själen = dör inte när ett väsen dör fysiskt, men den är inte helt odödlig. Den dör när Anden återgår till Källan. Däremot så förändras själen mellan liven och under dem också ibland.
Anden = är odödlig, men ”försvinner” i Källans hav av ren energi när den återgår dit.
Mandra A/Anne Ewert
© Mandra A/Anne Ewert 2019
Alla rättigheter reserverade.
Gäller även bilderna som jag gjort själv.

#5: Här har ni hela texten i en textfil.
Tack för att du förklarar. 🌸 Ska läsa mer noga vid tillfälle.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi