Skadliga väsen och energier iFokus

Skadliga väsen och energier

Etikettercencurvärderingar
Läst 208 ggr
Mandra
2023-07-10 11:19
0

Konspirationsteorier

Tänkte vi kunde ta upp detta ämne.

Vad är en konspirationsteori?
Kan de vara skadliga?

Mandra
2023-07-10 17:20
2

#0: JRSN du skrev så här i annan tråd:
"Som ni kanske förstår gillar jag inte epitetet 'konspirationsteorier' för det antyder att det finns en (statligt) accepterad sanning någonstans som man förväntas vara lojal mot. Stater och oberoende 'faktagranskare' som talar om vad individer skall tycka och tänka är förstås ett ofog som inte på något vis har med samhällets lagar och yttrandefrihet att göra."

Jag anser inte att detta är en korrekt def av vad en konspirationsteori är. Men den användes flitigt under covid-debatten. Alla som inte höll med de allmänna, godkända om covid blev beskyllda för att vara konspirationsteoretiker. Men när man gjorde det så använde man en felaktig def av ordet.
Man kan mkt väl vara emot godkända åsikter och kunskaper utan att ägna sig åt konspirationsteorier.
Återkommer.

JRSN
2023-07-10 17:22
1

#0: Du tycks ha en förkärlek att hoppa runt i livsfarliga minfält, Mandra. 😉 Men lycka till med diskussionen. Bifogar en video som tar upp (en möjlig/trolig) orsak till själva begreppet 'konspirationsteori'.

https://rumble.com/v20xka0-no-longer-a-conspiracy-theory-cia-killed-jfk-and-created-the-word-conspirac.html

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Today we spoke to someone who had access to the still-hidden JFK files, and is deeply familiar with their contents. We asked this person directly: did the CIA have a hand in the murder of John F. Kenn
Mandra
2023-07-10 17:26
1

#2: har nog sett den där förut…och den är inte en förklaring till upphovet.

vi pratade mkt om konspirationsteorier på min gamla shamangrupp på FB…inte farligt alls.

JRSN
2023-07-10 18:25
1

Intressant, vad kallade ni fenomenet på den tiden? Förstår att begreppet rimligen har funnits till länge, kanske sedan tidens 'begynnelse'. Men det var, anser många, efter JFK som ordet konspirationsteori kom i allmänt bruk.

……………………………………

Mandra
2023-07-11 06:32
0

#4: jodå vi kallade det för konspirationsteorier…det är inte språkbruket som skiljer oss åt, utan definitionen.
kanske kan vara lämpligt att läsa den här artikeln:

https://internetkunskap.se/artiklar/kallkritik/vad-ar-konspirationsteorier/

Internet sprider konspirationsteorier snabbt och många lockas av berättelserna. De kan också leda till allvarliga konsekvenser för samhället.
Mandra
2023-07-11 06:33
0

#5: kort definition:
"konspirationsteori, icke styrkt föreställning eller teori som söker förklara en viktig historisk, politisk eller social händelse med en bakomliggande hemlig komplott av ett antal makthavare."

Mandra
2023-07-11 06:35
0

#6: du tycks ju deffa det som att så fort man säger emot samhället, politiker, forskning mm - så ägnar man sig åt en konspirationsteori…
det är helt felaktigt

Mandra
2023-07-11 06:38
0

#7: jag skulle väl säga att David Icke är konspirationsteoriernas "fader" i vår tid. det är hans teorier som sprids och används mest och som andra kopierar.

fanns videor med hans material förut på YouTube…men han har blivit portad där.

https://sv.wikipedia.org/wiki/David_Icke

JRSN
2023-07-11 10:23
1

#5: Nja, den artikeln ger jag inte mycket för. Detta är rent ut sagt statspropaganda som förlöjligar alla alternativa tolkningar. Bland annat förekommer termen 'pseudovetenskap' som är ett slag i ansiktet på alla forskare som, helt legitimt, försöker kasta nytt ljus över kunskap och forskning.

Rent generellt skulle jag vilja framhäva min gamla käpphäst: Det finns inga 'konspirationsteorier', det finns bara teorier, bra eller mindre bra.

Samma inom vetenskapen: Det finns ingen pseudovetenskap, bara bra eller mindre bra underbyggd vetenskap.

Vi behöver lägga bort vår romantiska bild av ett samhälle där alla har respekt för varandras åsikter. Världen är ett slagfält av indoktrinering och folket är ett tacksamt redskap för profit i olika avseenden.

……………………………………

Mandra
2023-07-11 11:54
3

#9: självklart finns det konspirationsteorier…och dom är livsfarliga…hjärntvättar folk tills de inte kan tänka längre…har tyvärr sett det flera ggr hos vänner…går inte att prata med dem längre

Mandra
2023-07-11 12:08
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

den här videon är från invigningen av världens längsta tunnel…man hävdar att satanister styrde den….det satt mkt politiker, affärsmän och dyl i publiken…man hävdar att även de är satanister.

Mandra
2023-07-11 12:11
0

#11: "det satt mkt politiker, affärsmän och dyl i publiken…man hävdar att även de är satanister."

hur troligt är det att dessa skulle visa det öppet om de nu var satanister?

JRSN
2023-07-11 12:14
0

#10: Jovisst, men vem är det som hjärntvättar vem, är frågan. Man kan förfasa sig om andras (felaktiga) uppfattningar. Men innan dess bör man själv vinnlägga sig om att man själv har en någorlunda objektiv och balanserad livssyn. Obs, det är ingen kritik mot någon, bara ett resonemang.

……………………………………

JRSN
2023-07-11 12:18
0

#11: Tycker det blir väldigt svårt att förneka satanistiska inslag i videon. Det hävdas bl.a. att projektet CERN är ett sätt att skapa en portal för demoniska entiteter, jag tror (tyvärr) det stämmer. Även grundvalen för Förenta Nationerna vilar på en satanistisk ideologi, dvs Gud finns inte med i det upplägget.

……………………………………

JRSN
2023-07-11 12:20
0

#12: Väldigt få företag och institutioner hävdar öppet tillhörighet till satanismen men de följer okritiskt direktiv från t.ex. WEF och FN. Svenska kyrkan har till exempel lagt sig helt platt och bedriver nu ganska öppet satansdyrkan. Man häpnar!

……………………………………

Mandra
2023-07-11 16:43
0

#14: att gud inte finns är banne mig inte samma sak som att satan gör det och att han styr.

Mandra
2023-07-11 16:47
1

#15: det är klart och tydligt att du gått på många konspirationsteorier…engelska drottningen är förstås en ödla också?

Mandra
2023-07-11 16:56
0

#15: svenska kyrkan??? det där får du nog förklara bättre.

Mandra
2023-07-11 16:58
0

#14: vet du vad satanism går ut på egentligen…de flesta har bara en massa fördomar om vad de tror att det är.
hade jag också en gång i tiden, tills jag lärde känna en satanist och fick veta bättre.

JRSN
2023-07-11 19:04
0

#17: Du verkar ha en väldigt klar uppfattning om vad som är sant och osant. En smula ödmjukhet är en bra utgångspunkt i de här frågorna.

……………………………………

JRSN
2023-07-11 19:14
1

#18: Svenska kyrkan verkar inte ha några normer längre. Tillbe vem du vill, Allah, Buddha, Charlie Chaplin eller Satan, för den delen. Gift dig med vem du vill, det där med man och kvinna är helt borta. Gud verkar vara minst viktigt av allt, att vara präst idag innebär inte alls någon tro på Gud, det är bara ett jobb precis som andra jobb. Halvklädda transor med groteska namn läser sagor för barn och förespråkar sexuella aktiviteter långt innan puberteten. Behöver jag fortsätta?

……………………………………

JRSN
2023-07-11 19:18
0

#17: Vad menar du 'gått på många konspirationsteorier'? Det där är faktiskt inget särskilt vänligt sätt att bemöta någon på. Det verkar vara du som tror på konspirationsteorier. Kom igen nu!

……………………………………

[The Wolf.]
2023-07-13 16:31
2

Konspirationsteorier är en av dom farliga vägarna för en människa att gå där slutar man tänka själv och blir hjärntvättad av saker som inte alls stämmer överens med verkligheten.

Jag är hyggligt insatt i det här och tycker det är förfärligt hur människor faller offer för exempelvis personer som David Icke som den första gången jag såg hans bild en stillbild den fick magen att vända sig direkt alla varningsklockor gick på högvarv med värsta larmen den mannen ska alla passa sig riktigt noga för.

Jag har också sett det här på nära håll speciellt med en väninna vi har idag ingen kontakt kvar för jag såg klarsynt på vad det här innebär medan hon konstant överöste mig med filmer från Icke och lever i en rädsla så pass så hon inte vågar sig utanför dörren knappt.

Det var allt från ödlor till implantat och jag tog emot corona vaccin då var jag en av "dom" smittsam och farlig sen chippade jag en av mina katter samma där han kom under Illuminatis kontroll precis som jag som tog emot vaccinet.

Jag brukar inte vaccinera mig men av helt andra orsaker än konspirationsteorier för mig handlar det om att kan jag bygger jag upp mitt immunförsvar naturligt inga implantat, ingen kontroll och makt från något håll bara sunt hälsosamt tänkande men eftersom vi hamnade i den situation som vi gjorde så tog jag emot vaccinet fyra gånger och än har jag inte dött efter två år som konspiratörerna skrek så högt och ljudligt om att alla som tog emot vaccinet skulle göra.

Se här vi är fortfarande kvar och vi lever och mår bra så var det med den teorin😎

Det här är ett laddat ämne för en del och här på i fokus fanns två sajter för många år sedan den ena hette just konspirationsteorier i fokus den fick stängas ner för det ballade ur totalt med så ofattbart sjuka saker så ledningen tog det beslutet och det gjorde dom helt rätt i.

Illuminati i fokus var en annan sajt som för många år sedan fick bli dold, jag vet inte om den finns kvar idag som dold sajt men värden där fick i uppgift att dölja alla trådar med all rätt för samma där det var dom mest sjuka sätt att se på samhället ett sätt som inte alls stämde överens med verkligheten och där tog man till och med bort admin och det var dom absolut bästa besluten av i fokus ledning att stoppa det här för där gick det fullständigt över styr med båda dom här sajterna.

En tredje sajt som också råkade ut var Utomjordiskt den finns kvar öppen sajt men har rensats av bland annat mig under en tid där inne som admin men också rensats av andra som kommit efter mig som med alla medel och kämpande fått jobba och slita med hur många trådar som helst för att rensa upp i skiten som sprider falsk propaganda.

Jag har sett på en dold sajt för många år sedan videos som lagts in där människor med annorlunda utseenden blivit anklagade för att vara ödlor med orden dom ser oss dom vill oss ont.

En film som fick mig att gå i gasen rejält var en man med stirrande ögon han var besatt av Illuminati men i verkligheten var han en man med strumaögon helt naturligt av en sköldkörtelsjukdom men enligt konspiratörerna var han ödlan hotet mot mänskligheten han skulle vi passa oss för men för tusan han hade struma inget som helst hot mot någon mänsklighet.

Jag blir så lack på det här så om ni bara visste för jag har sett så mycket och jag hade under en tid strumaögon inte utputande men stirrande så med andra ord var jag också en ödla och demon som var ett hot mot mänskligheten men kan ni tänka ni som är konspiratörer medicinen gjorde mig bra den där som är så styrd och farlig för oss och inga stirrande ögon tvärtom jag är helt normal men kanske är jag en ödla för det för jag är normal 🤣

[The Wolf.]
2023-07-13 16:50
2

#21: Nu vill jag ställa frågan uppriktigt till dig och snälla snälla rätta mig om jag har fel för jag uppfattar ditt inlägg som om du är emot giftermål mellan samkönade och har problem med Halvklädda transor med groteska namn läser sagor för barn och förespråkar sexuella aktiviteter långt innan puberteten. Behöver jag fortsätta?

Är du emot dom här personerna JRSN eller förstår jag dig helt fel så rätta till mig omedelbart i så fall men om inte så är du trångsynt och jag hoppas innerligt att jag har fel där.

Det här är människor som oss andra och dom finns bland oss dom har samma rätt att finnas som du och jag även om vi inte alltid förstår varandra i allt vi lever eller gör så är vi Guds Mångfald vi är den del av evigheten och alla kommer vi över till andra sidan när vår inkarnation här är slut.

Kanske förstår jag dig helt fel jag hoppas det men det där var den mest dömande kommentaren.

Jag lämnar det där och ger dig chansen att besvara för jag kan ha förstått dig helt fel och det hoppas jag innerligt att jag har gjort om inte så blir jag uppriktigt ledsen.

JRSN
2023-07-13 21:41
0

#23: Jag vet inte exakt vem du vänder dig till i det här inlägget men kanske delvis till mig i alla fall. Men jag kan inte bemöta dina påståenden här eftersom du har låst dig helt i din uppfattning. Det finns inget som helst utrymme för diskussion då du har allt solklart för dig, och då blir det heller inget utbyte av idéer. Tråkigt men inte så mycket att göra åt saken.

……………………………………

JRSN
2023-07-13 21:58
0

#24: Nej, jag är inte emot samkönade äktenskap. Jag anser att homosexualitet, bisexualitet och transsexualitet är helt normala yttringar som vi även ser inom djurvärlden. Det jag kan ha något emot är medveten manipulation av människans normala utveckling inom sexualiteten. Det jag kan uppleva är att vissa intressegrupperingar i samhället vill utplåna sexualiteten totalt och göra oss till könlösa asexuella varelser; utan känslor, utan egen vilja och utan någon personlig funktion. Trenden tycks ha med AI-utvecklingen att göra och gå mot ett slags 'myrsamhälle' där en enda vilja råder (jämför 'Borg' i serien Star Trek).

……………………………………

[The Wolf.]
2023-07-14 04:59
1

#25 Jag vänder mig inte till någon i det inlägget det är endast ett inlägg som jag delar med mig av vad jag tycker om saken.

#26 Tack som klargjorde det.

Mandra
2023-07-14 08:19
0

#25: jag uppfattar det du säger precis som Wolf. kanske du borde fila på ditt sätt att uttrycka dig. :)

Mandra
2023-07-14 08:20
0

#26: det du skrev först uppfattade även jag som om du var emot alla uppräknade grupper.

Mandra
2023-07-14 08:23
0

#23: håller med dig. konspirationsteoretikerna är rent livsfarliga och bryter ner människor totalt.

Mandra
2023-07-14 08:24
0

#22: vad menar du med att jag "tror" på konspirationsteorier? jag VET att de finns…inte samma sak som att jag tror på vad de säger.

Mandra
2023-07-14 08:25
0

#21: totalt felaktig bild av svenska kyrkan.

Mandra
2023-07-14 08:27
0

#15: "Svenska kyrkan har till exempel lagt sig helt platt och bedriver nu ganska öppet satansdyrkan."
låter precis som en dålig konspirationsteori.

JRSN
2023-07-14 08:32
1

Tonen börjar bli fientlig här så jag svarar med en länk till en artikel jag skrev för rätt länge sedan, den kan möjligen reda ut begreppen. Tack för kaffet! 😊

https://andaranglarochdemoner.ifokus.se/discussion/1474496/konspirationsteorier

……………………………………

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Mandra
2023-07-14 10:47
0

#20: nej det går inte att beskylla mig för att vara ödmjuk. och jag har ingen strävan efter att bli det heller.
jag är alltid ärlig och rakt på sak. alla mina klienter och elever uppskattar detta väldigt mkt. :)

JRSN
2023-07-14 15:26
1

#35: Det är uppfattat!

……………………………………

Mandra
2023-07-14 17:28
0

#21: "Svenska kyrkan verkar inte ha några normer längre. Tillbe vem du vill, Allah, Buddha, Charlie Chaplin eller Satan, för den delen."

vet inte alls vad du menar med detta? om det är så att svenska kyrkan blivit mer tolerant mot andra religioner/trosläror och erkänner att det finns fler gudar än EN…så är det väl bara bra?

det är ju knappast så att någon präst i svenska kyrkan tror på något av dem du räknade upp.

Mandra
2023-07-14 17:37
0

#34:
1) har lite svårt att förstå varför du skriver om konspirationsteorier - nyligen sa du ju att du inte tror på dem. de finns inte, sa du.
2) du gör samma fel i denna artikel, som du gjort här inne…du deffar begreppet konspirationsteori helt fel.
3) det är INTE en konspiration bara för att man kritiserar någonting (stat, samhälle, politiker, företag mm) - det är enbart kritik.
4) en konspiration skapas av några personer och syftet är alltid att skada en annan grupp, oftast med falska uppgifter.

Mandra
2023-07-14 18:06
0

Det här är en typisk konspiration som spreds på YouTube för några år sedan. De flesta gick på det.

https://www.youtube.com/watch?v=B_pUsWoCm6w

• Redigerat 2023-07-14 18:06 av Mandra
JRSN
2023-07-14 20:11
1

#38: Jag har skrivit om begreppet konspirationsteori för att ANDRA går igång på saken och anklagar mig för det ena och det andra. Om jag kritiserar något så kan människor mycket väl anklaga mig för att vara konspiratorisk, enbart för att jag går emot och inte håller med det generella konsensus. Och återigen, vem eller vilka bestämmer vad som är falska uppgifter. Det bör vara individen som avgör den saken men i vårt skeva samhälle så är det staten.

……………………………………

JRSN
2023-07-14 20:13
1

#37: Om Svenska kyrkan erkänner fler än en gud så är det ju katastrof, då faller hela den kristna teologin ihop som ett korthus.

……………………………………

Mandra
2023-07-15 12:06
0

#40: den länk jag satte upp ovan här är definitivt FALSKA uppgifter.
videon är ihopklippt. mannen hänger inte på buckingham palace…det är ett ihopklipp.

Mandra
2023-07-15 12:09
0

#41: snälla rara…tycker du är väldigt konsrvativ.
jag gick på en folkhögskola i slutet på 70-talet.
dit kom ett par ggr en präst i svenska kyrkan och en buddist…de jobbade ihop och höll föredrag om andliga saker…mkt intressant…de respekterade varandras tro…och det tycker jag man bör göra, oavsett vem man är.

[The Wolf.]
2023-07-15 15:46
2

#41: Här får jag lov att hålla med dig och faller ihop som ett korthus det var bra uttryckt.

Kanske kan jag förstå ditt inlägg där eftersom jag studerat teologi i min ungdom då var jag aktiv inom frikyrkan och siktade på att bli präst men efter några år kände jag det här är inte min väg och många konflikter mötte jag med präster och prelater på vägen så jag klev av kyrkan helt.

Men en del av mig kan inte annat än ibland fundera vart kristendomen är på väg för en gång i tiden var det så väldigt hårt och viktigt att bevara kristendomen som Bibeln talar om den men det är väl så med kyrkan också den måste hänga med, utvecklas och öppna sig för olika tankar människor och religioner.

Däremot finns det fortfarande samfund som är väldigt strikta så även inom Svenska kyrkor det beror så mycket på hur olika dom är som jobbar där eller är med en del mer öppna andra inte men jo jag har funderat ibland var kristendomens värderingar tagit vägen samtidigt blir jag så klart glad över att många numera är mer öppen med tanke på vilket blandat samhälle vi har blivit sen finns gamla uvar som aldrig någonsin skulle röra sig ur fläcken med sitt.

Mandra använder ordet konservativ i sitt inlägg ovan och jag är uppvuxen i ett väldigt strikt och konservativt hem och är själv konservativ i många frågor men jag har fått jobba med att tina upp men just med kristendomen där har jag inte alltid så lätt fast jag helt klivit av det där så finns något som känns viktigt att bevara man får inte glömma ursprunget men man måste ha en ödmjukhet inför att vi alla människor är olika och där börjar många kyrkor nu hänga på vilket är en positiv utveckling.

Nu blev det mer skriva än jag tänkt det ena ger det andra och jag är en snacksalig typ som har så mycket att säga och filosofera över men jag tror jag får bromsa upp mig själv lite nu för nu hamnar jag snart helt utanför trådens ämne om jag fortsätter för det här med kyrkan det kan sätta fart på mig kan jag lova 😂 det är ett ämne som aldrig har något slut och intressant är det också 😎

[The Wolf.]
2023-07-15 16:45
2

Jo JRSN en enkel fråga om ordet Konspirationsteorier finns det något annat ord att använda för att inte döma eller kategorisera det här ?

Jag har bara lärt det ordet därför frågar jag 🙂

Mandra
2023-07-15 17:44
0

#44: vi kan ta upp kristendomen i egen tråd…särskilt frikyrkorna. många av dem är styrda av högre skadliga väsen.

JRSN
2023-07-15 18:23
1

#42: Kommer inte in på videon eftersom inloggning krävs + troligen kortnummer eller liknande.

……………………………………

JRSN
2023-07-15 18:28
0

#43: Har aldrig hört att jag är konservativ förut. Speciellt inte efter att ha kallat den kristna kyrkan en plats där man vördar den kristne guden. Varför ska man inte hålla på formerna här? Om jag går till en pizzeria förväntar jag mig att man huvudsakligen tillverkar pizzor. Hur skulle det vara om en pizzeria även saluförde hamburgare, korv, kakor, godis till barnen och stickade yllevantar vintertid?

……………………………………

JRSN
2023-07-15 18:34
0

#44: Ni kanske minns prästen Ma Oftedal som gled in på det paranormala eller New Age, om man vill, i sin tjänstegöring. Detta tog kyrkan så hårt att hon blev utesluten ur kyrkan. Jag tyckte då att det var 'over the top' men uteslutningen genomfördes. Nu lär hon i och för sig vara tillbaka igen.

……………………………………

JRSN
2023-07-15 18:40
0

#45: Det är en väldigt bra fråga! Dock vet jag inte vad det skulle kunna vara för beteckning. 'Flumfrågor', kanske? New Age-flum. Men resultatet blir detsamma. Nedsättande beteckningar för olika ämnen eller områden är ingen bra utgångspunkt. Var och en behöver få beskriva tillvaron utifrån sin egen verklighetsuppfattning. Men - är man inom, till exempel, en kristen kyrka kanske man inte kan kräva detta, då får man möjligen acceptera de givna premisserna som kyrkan har satt upp, dvs 'trosbekännelsen'.

……………………………………

Mandra
2023-07-16 11:40
0

#47: näe ska inte krävas någon inloggning…funkar som youtube alltid gör.

Mandra
2023-07-16 11:46
0

#45: tror inte det funkar med något annat ord…en konspiration är en konspiration…går ju inte att bortse ifrån. det måste alltså finnas en bakomliggande konspiration för att något ska kunna kallas för en konspirationsteori.

räcker inte med att man är av motsatt åsikt eller något allmänt new-age-flum.

Mandra
2023-07-16 11:49
0

#41: vad dom börjar erkänna är att andra religioner/läror har ett värde, lixom dess gudar.

men man behöver ju inte tro på det om man är kristen…bara respektera det.
skulle vara ett bra sätt att få slut på många krig.

Mandra
2023-07-16 11:51
0

#44: så du tror att det som står i bibeln är Guds ord?

Mandra
2023-07-16 11:54
1

#40: "Om jag kritiserar något så kan människor mycket väl anklaga mig för att vara konspiratorisk, enbart för att jag går emot och inte håller med det generella konsensus."

är väl bara att tala om för dom att de har fel.

JRSN
2023-07-16 13:52
1

#55: Haha, du är väldigt svensk! Lite gulligt nästan. 😂

……………………………………

JRSN
2023-07-16 13:56
1

#51: Jaha, men du är troligen inte 'skuggbannad' som jag är (det är inte heller någon konspirationsteori).

……………………………………

Mandra
2023-07-16 17:48
0

#57: vad betyder skuggbannad?

Mandra
2023-07-16 17:54
0

#56: på vilket vis är jag svensk? :)

JRSN
2023-07-16 18:19
0

#58: Det är censurerad på så sätt, till exempel, att jag ser mina egna uppdateringar eller inlägg (men inga andra). Eller att skrivna kommentarer ramlar längst ner i listan. Det finns en uppsjö med metoder.

……………………………………

JRSN
2023-07-16 18:29
0

#59: Lite naiv och blåögd och litar på myndigheter och politiker i alla lägen.

……………………………………

Spiritwolfz
2023-08-01 17:04
2

Ja en konspirationsteori kan verkligen vara skadande om dom visar sig vara sanna..bara se på hunter biden's laptop som skakar hela usa just nu..en av många konspirationsteorier som visar sig vara sann fast media och cia,fbi har påstått att den aldrig har existerat

Mandra
2023-08-02 11:12
0

#62: om de är sanna - så var de falska konspirationsteorier!